Rekonštrukcia cesty I/66 Brezno - B. Bystrica

Dnes sme sa spolu s Tomáš Abel - primátor Brezno zúčastnili pracovného rokovania s riaditeľom Slovenskej správy ciest – investičná výstavba a správa ciest Banská Bystrica (SSC IVSC BB), pánom Ing. Krethom. SSC je investorom opráv na ceste I/66 (Brezno - Banská Bystrica). Spoločne sme prerokovali nasledovné body:

1/ Oprava mostu pri Nemeckej – Na základe dohody SSC, realizátora a dopravnej polície bude premávka cez deň (vrátane víkendov) usmerňovaná reagulovčíkmi. V nočných hodinách semaformi. Včera i dnes keď som týmto úsekom prechádzal bolo zdržanie max. 5 minút. Oprava mostu by mala potrvať cca do 24.9.2023.

2/ Asfaltovanie úsekov – aktuálne prebieha asfaltovanie na trase Slovenská Ľupča – Lučatín. Následne budú postupne do cca novembra pokračovať úseky pri Nemeckej, Predajnej a Lopeji. Doprava bude vo frekventovaných časoch regulovaná regulovčíkmi a čas realizácie sa snažia skrátiť na minimum.

3/ Obchvat mesta Brezno – SSC predpokladá dokončenie II. etapy 1. časti obchvatu do konca septembra 2023, kedy by mal byť pre motoristov spustený do prevádzky. Zároveň koná všetky kroky potrebné k tomu aby sa v budúcnosti realizovala 2. časť obchvatu (Podkoreňová – Zadné Halny). Aktuálne má UHP posudzovať štúdiu realizovateľnosti s ohľadom na dopravné prieskumy a podľa ich vyjadrenia sa pristúpi k ďalším krokom.

4/ Oprava mostu pri Slovenskej Ľupči a predĺženie R1 – táto investičná akcia patrí pod Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). NDS zatiaľ nepodpísala zmluvu s víťazným uchádzačom. Podľa medializovaných informácií „Verejný obstarávateľ opätovne vyhodnotí ponuky predložené na uvedený predmet zákazky v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ Podľa zástupkyne NDS začiatok výstavby na budúci rok však stále považujú za reálny, ak sa nevyskytnú nové komplikácie.

5/ Predmetom diskusie boli aj projekty, ktoré by podľa nášho spoločného názoru mali byť prioritou štátu. Napríklad prepoj Slovenská Ľupča – Ružomberok rýchlostnou cestou a rozšírenie cesty I/66 na Horehronie. Sme totiž regiónom, ktorý má potenciál rásť, avšak bez kvalitnej a dostupnej infraštruktúry je to nereálne. SSC BB rovnako ako zástupcovia regiónu i kraja dlhodobo apelujú na riešenie tejto problematiky a verím, že táto snaha nebude márna a v nasledujúcich rokoch vláda pristúpi k jej reálnemu riešeniu.

Za posledné dni sme si hlavne v Nemeckej mnohí ponadávali. Verím, že s ohľadom na prijaté opatrenia sa tento problém minimalizuje. Napriek tomu sa však v danom úseku treba pripraviť na obmedzenia, lebo tam prebieha jedna z najrozsiahlejších rekonštrukcií za posledné desiatky rokov a zároveň v danom úseku sa buduje aj mimoúrovňová križovatka pri Predajnej.

Napriek problémom ktoré vznikli chcem vyzdvihnúť prístup riaditeľa i zamestnancov SSC, ktorí robia maximum pre to, aby cesty I. triedy v našom kraji boli čoraz lepšie, čoho dôkazom je masívna investičná činnosť. Pri svojej práci sa nevyhnú ani problémom, ktoré na takýchto rozsiahlych stavbách bežne vznikajú z rôznych dôvodov a svoj podiel na nich majú viaceré subjekty. Vždy sa ich však snažili vyriešiť pragmaticky a v prípade potreby nám ozrejmili príčiny ich vzniku i možné spôsoby riešenia.
Verím, že napriek vzniknutým nepríjemnostiam výsledok bude stáť za to a táto nechcená skúsenosť bude ponaučením, aby sa rovnaký problém v budúcnosti neopakoval.